1e drie weken DTS

4 februari 2018 - Worcester, Zuid-Afrika

Hier weer een berichtje vanuit het warme Worcester!

De scholen zijn weer begonnen… J Zo ook wij! Morgen start alweer de 4e lesweek van de DTS. Tijd vliegt! Het jaarthema van de DTS is ‘restoring the roots’, ofwel terug naar de basis, naar de wortels van je bestaan en relatie met God. De eerste week stond in het teken van de waarden van Youth With A Mission (YWAM). Het was goed om hiermee te beginnen en om te merken dat de waarden niet alleen iets op papier zijn maar dat ze echt ‘leven’ op de basis hier. Kort samengevat: heb een heel groot hart voor de mensen om je heen, omdat God ook een heel groot hart voor jou heeft. We hebben tegen elkaar gezegd: ‘als iedereen deze waarden aan zou nemen, zou de wereld er een heel stukje beter uit zien!’ Een inspirerende week dus, en tegelijk ook een spiegel omtrent je eigen gedrag en waarden.

De tweede week was een grote uitdaging voor ons. De spreker had als thema Worldview waar het ging over je eigen denkkaders met betrekking tot jezelf, je positie in de wereld, onrecht in de wereld, jouw doel hier op aarde, je positie in je geloof, hoe je God ziet, wat de essentie is van je geloof… Alle existentiële levensvragen zijn de revue gepasseerd. Je kunt je voorstellen dat dit veel vragen oproept, veel onrust geeft en veel twijfel zaait. We hebben diep gegraven in onze ‘roots’ en hebben de tijd genomen om alles goed te overdenken en te processen. Dit was niet altijd even fijn, maar hebben wel geconcludeerd dat het goed is om dit proces aan te gaan om oprecht en weloverwogen keuzes te maken en je ‘roots te restoren’.

De derde week had als thema het vaderhart van God; wie is God? Wat wil God, wat wil hij met jou? En met welke motieven? Wat zegt de Bijbel over het hart van God? We hadden fantastische sprekers, een 60-jarig koppel met een enorme ruime kijk op het leven, veel levenservaring en een groot hart voor mensen. Ze hebben zelfs ons als gezin uitgenodigd om een avondje te dineren. Het was bijzonder dat ze ruim de tijd namen om ons beter te kennen en hebben zo op een heel ontspannen manier (met de kids) het leven gedeeld met elkaar. Ze hebben ons zelfs uitgenodigd om een weekend bij hun thuis te verblijven in het prachtige Fish Hoek (prachtige plek aan de oceaan, aan de rand van de bergen!). Voor ons was het bijzonder dat we deze week hebben gezien en ervaren dat God een God is van relaties. God is er op uit om die relatie op te bouwen met iedereen op deze wereld. Waarom? Gewoon omdat hij je gemaakt heeft en je daarom van waarde en geliefd bent. Doordat we dit mogen weten en ervaren zijn we geroepen om diezelfde houding aan te nemen naar iedereen in onze omgeving. Dat we dus een reflectie van Jezus zijn, met een open hart en houding naar iedereen op deze wereld. We mochten dit in praktijk brengen tijdens onze eerste outreach. Marjolein is met een ‘soupkitchen’ meegeweest: een project in een lokale arme community waarbij wekelijks voedsel wordt uitgedeeld aan de kinderen. Het was indrukwekkend, beladen maar ook leuk. We hebben met de kinderen gespeeld, geknuffeld, gedanst en eten uitgedeeld. Bij terugkomst merkte Marjolein de impact van de armoede en gebrokenheid bij deze kinderen. Verwaarloosde kinderen die eigenlijk geen liefde krijgen van ouders (veel die er of niet zijn, of dronken zijn), met veel mensen op een heel klein stukje grond leven, slechte hygiëne, veel geweld… kortom, heftig.

Wat we sowieso merken in dit land is de enorme tegenstelling tussen arm en rijk. Maar met name dat die tegenstelling vaak huiveringwekkend dicht naast elkaar ligt. Zo zijn wij een zaterdag naar Stellenbosch geweest, hét wijngebied van Zuid-Afrika. Met enig geluk kwamen we uit bij een zeer luxe wijnestate (gewoon de eerste genomen uit de Lonely Planet gids). We hebben daar genoten van een proeverij met heerlijke hapjes, uitzicht op de bergen en de wijnvelden en live-pianomuziek. Wat een fantastische entourage! We hebben dus enorm genoten! Na het verlaten van het rijden we in nog geen 2 minuten langs een kleine sloppenwijk (kartonnen dozen, golfplaten en wat planken hout als een huis) met jonge gezinnen die aan de andere kant van de vangrail hun bestaan hebben. De nasmaak van de zojuist ervaren luxe verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dit gigantische contrast, dat deze twee uiterste werelden zo dicht tegen elkaar kunnen bestaan, is bizar. Het is gek om te merken dat we niet goed weten hoe we hiermee om moeten gaan…

Afgelopen weekend hebben we een weekendje Kaapstad gedaan. We hebben heerlijk genoten van elkaar, het strand, de ijskoude zee, kleine walvissen in de haven en apen langs de kant van de weg. Kaapstad voelt al bijna als ons ‘thuis’! Wat een heerlijke stad is dat! Er is zo enorm veel te doen dat we komende periode nog wel vaker een weekend-tripje zullen maken.

Clifton's Beach@ Clifton's Beach@ Clifton's Beach

Met de kids gaat het erg goed! Rosa heeft nu 3 weken school er op zitten en heeft haar plekje wel gevonden. Mam Careen is een schat van een juf en vertelde ons dat Rosa haar mannetje staat in de klas. Het is een klasje van 12 met Zuid-Afrikaantjes, Braziliaantjes en één wit meisje: Rosa. Grappig genoeg ervaart Rosa geen verschil tussen de kindjes, ook al begrijpt ze de taal soms niet. Ze geeft aan dat het fijn is dat ze Afrikoans spreekt, wat erg op Nederlands lijkt ;) Rosa zit ook op playbal, een soort extra sportles vanuit school waarbij ze kennismaakt met allerlei balsporten. Maar ze ziet het meest uit naar de vrijdag, dan is er cupcake verkoop op school. Elke vrijdag maakt een ouder cupcakes en mogen de kinderen voor 5 rand een cupcake kopen en opeten op school! Een feest!

Juda groeit lekker door! Hij is inmiddels de 5 maanden gepasseerd en dat hebben we gemerkt. Meneer wil niet meer op zijn rug liggen, maar wil meer van de wereld zien. Hij rolt naar zijn buik en wil nu alleen nog maar zitten! Hij heeft z’n eerste vaste maaltijd op en dat kan niet snel genoeg naar binnen. Juda hoeft zich geen zorgen te maken dat hij te weinig aandacht krijgt. De mensen op de basis zijn gek op ‘m en willen steeds met hem spelen en knuffelen. Heerlijk om te zien hoe vrij hij is en hoe hij zit te lachen met iedereen.

Concluderend: toffe school, restoring the roots, prachtig land, lekker weertje, leuke kids, GENIETEN.

Cape Town!Whales @ Harbor Cape Town

1. Vivian en Thijs:
    4 februari 2018
    Wauw wat heerlijk!! Mooi om te lezen zeg! Zo herkenbaar dat contrast...
    Geef Carien een dikke knuffel van ons, Salomo vind het maar saai dat ze hier geen cupcakeday hebben op vrijdag
  2. Jan:
    5 februari 2018
    Wat een mooie beschrijving Chris, dat was uiteindelijk het doel nietwaar bezinning en tevens genieten van het leven. Ook een contrast, hoe verenig je de twee.
    Mooi om jullie te volgen.
    Hartelijke groeten Jan.S
  3. Jobert:
    5 februari 2018
    Gaaf weer om te horen wat jullie zien, horen, beleven, leren, ervaren en genieten! ENJOY!!
  4. Dangremond:
    Super leuk verslag!
    Mooi om te lezen wat jullie allemaal beleven!
    Groeten van Oom Jan en tante Gerda.
  5. Gertruda:
    5 februari 2018
    Leuk weer wat van jullie te horen! Wat heerlijk dat jullie zo je plekje al vinden :) Geniet van elkaar en alle mooie mensen om je heen!

Blessings!
  6. Carla:
    5 februari 2018
    Ha wat.een mooi verslag. Wat hebben.jullie zo te lezen mooie schoolweken gehad met veel stof tot nadenken en praten. Fijn dat het goed gaat met jullie en de kids. Prachtig land zeg. Geniet er ook van
  7. Corinne ooms:
    5 februari 2018
    Ik geniet van jullie verslag. Bijzondere ervaringen maken jullie mee. Fijn om mee te lezen. Gods zegen voor elke dag van harte toegewenst.xxx Corinne
  8. Oom Wim en tante Jannie:
    8 februari 2018
    Indrukwekkend verhaal hoor. Heel mooi! Fijn dat het met jullie allemaal goed gaat. Hartelijke groet, oom Wim en tante Jannie
  9. Martin en Arnie:
    9 februari 2018
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Veel succes met alles wat op jullie pad komt. Hartelijke groeten, Martin en Arnie
  10. Marlinde:
    9 februari 2018
    Voor t eerst dat ik een kijkje neem op jullie blog, zeker niet voor het laatst! Genoten van jullie verhalen (wat schrijven jullie goed!) en prachtige foto's!!
  11. Oom Arie tante Mien.:
    11 februari 2018
    Wat fijn dat het zo goed gaat.Ook wij genieten mee, het is een hele beleving.Sterkte in alles.Hartelijke groeten.Oom Arie tante Mien.
  12. Peter Roos:
    13 februari 2018
    Heftig, mooi, emotioneel, genietend, gezinswarmte; God en de essentie van het geloof. Al die termen haal ik uit jullie blogs. Een leerzame tijd voor jullie leven. Een gezegende tijd toegewenst.
  13. Gr oom Arend en tante Janna:
    15 februari 2018
    Wat een ervaring , fijn dat julli zo tevreden zijn , Gods zegen toe gewenst!
  14. Lydia:
    24 februari 2018
    Mooi om te lezen hoe het jullie verrijkt om deze reis te maken! Gaaf!
    Groetjes uit Nijverdal!