Namibia here we come!

29 maart 2018 - Noordoewer, Namibië

De lesfase zit er op! We hebben 11 intensieve, inspirerende, afbrekende en weer opbouwende lesweken achter de rug. Elf weken waarin we veel hebben geleerd, veel hebben gewerkt aan onszelf, onze overtuigingen, onze doelstellingen, onze missies. Het was niet altijd even makkelijk, maar wel heel goed. Het was een reis naar oprechter mens worden, met meer oprechte overtuigingen en oprechte visie op de toekomst. En hoe bijzonder is het om zo’n reis aan te gaan als gezin. We zijn hechter geworden, hebben elkaar nog beter leren kennen en zijn nog meer naar elkaar toegegroeid.

Naast dat we zelf zijn gegroeid, hebben we ook veel kunnen betekenen in de groei van andere mensen om ons heen. We hebben veel effort gestoken in de persoonlijke ontwikkeling van jonge studenten en staffleden. Veel gesprekken gevoerd, discussies geleid, knelpunten besproken, inzicht kunnen geven. Dus naast dat we als student op de basis waren, hebben we ook het gevoel gehad dat we een coach zijn geweest. Dat was een leerzame en opbouwende ervaring voor ons als gezin.

De kids hebben een geweldige periode gehad op de basis. Rosa heeft ze enorm naar haar zin gehad op de school. Ze heeft veel vriendinnetjes en vriendjes gemaakt en genoten van de liefde die de leerkrachten hebben gegeven. Vooral op sociaal-emotioneel vlak heeft ze een grote ontwikkeling gemaakt. Ze is vrijer geworden in het contact maken met kinderen en volwassenen die een andere taal en achtergrond hebben, gaat zelf naar school zonder dat we haar hoeven te brengen. Het is voor ons bijzonder om te zien dat deze periode haar zo goed heeft gedaan.

Ze heeft vandaag haar laatste schooldag in Worcester gehad met een uitje naar de wijnboerderij! Chris mocht mee als chauffeur en dat was een genot! Zeven kleine dames in de auto, zingend over de ‘wheels of the bus’ en daarna de hele morgen druiven plukken en spelen in de wijngaard! Een betere laatste schooldag kon ze niet krijgen!

Juda is ook een grote vent geworden in de afgelopen 3 maanden. Hij blijft maar lachen naar iedereen, en gaat nu niet meer liggend door het leven. Hij zit, en begint met kruipen dus hopelijk hebben we straks in Namibië een iets groter verblijf zodat hij wat meer speelruimte heeft. Z’n tanden blijven maar komen, nu komen de grote voortanden er aan! Hij geniet enorm van alle aandacht die hij van ons en Rosa krijgt, maar ook van alle anderen ongeacht taal of huidskleur!

Kortom, de kids hebben enorm genoten, en wij hebben daar weer enorm van genoten!

Als afwisseling van de intensieve lesperiode hebben we in de weekenden weer fantastische dingen bezocht. Een absoluut hoogtepunt was Cape Point (nog een keer) maar dan met fantastisch helder weer! Wat een geweldig uitzicht en tof om de diepe kliffen te zien met kraakhelder lichtblauw water onder je. We hebben een hike gedaan naar het uiterste puntje van Cape Point, een ‘eind-van-de-wereld-gevoel’. We waren daar als gezin alléén, zonder enige toerist! Een geweldige ervaring! Onderweg moesten we oppassen voor de struisvogels en de bavianen die zomaar de weg over liepen. Heerlijk, wat een land!

Een ander gaaf uitje was een plotselinge vrije dag. We hebben de gelegenheid gepakt om samen een ochtend te gaan surfen in Muizenberg-Kaapstad. We waren daar al eerder geweest tijdens de conferentie. Het was heerlijk om samen te surfen op een heerlijke zee, mooie golven, vissen om je heen, uitzicht op een fantastisch strand en in de verte de bergen van Cape Point!

En dan is het tijd om te vertrekken. Alle spullen zijn gepakt, de kamer is leeg, dus klaar om Worcester achter ons te laten. We zullen in één dag rijden naar de grens van Namibië (dat was gisteren… we posten dit bericht een dag vertraagd vanwege afwezige wifi). Daarna zullen we in 5 dagen het zuidwesten van Namibië doorkruisen om uiteindelijk in Windhoek aan te komen. We nemen bewust 5 dagen om zodoende veel van het land te kunnen zien (o.a. Fish River Canyon, Namib-dessert en Sossusvlei) en ook even vakantie te hebben. Vanaf begin volgende week start voor ons dan de outreach vanuit de YWAM-base in de buurt van Windhoek. We hebben nog geen idee wat de inhoud van onze outreach zal zijn, dat zullen we ter plekke horen. Onze groep gaat niet naar Windhoek maar naar een ver afgelegen dorpje zonder stromend water en shop voor eten. Het bleek niet verstandig te zijn voor ons als gezin om aan te sluiten bij deze outreach, vandaar dat we onze ‘eigen’ outreach zullen doen. Over een maand komt de groep wel weer terug in Windhoek en zullen zich aansluiten bij onze outreach. We hopen dat Rosa daar naar school kan gaan, maar ook dat is nog niet zeker.

Het is dus een stap in het diepe, we weten niet wat ons te wachten staat in de komende weken. We verwachten wel dat het anders zal zijn dan we nu gewend zijn…. Maar, je hebt pas echt avontuur als je buiten je comfortzone gaat!

We hopen allereerst op een goede week in het mooie Namibië en dan een zegenrijke periode voor onze outreach!

1. Vivian en Thijs:
    29 maart 2018
    Wauw wat super vet!!! Heel
    Veel succes met de reis! Geniet van alle mooie stille momenten onderweg
  2. Corinne ooms:
    30 maart 2018
    Zo leuk om jullie verhalen te lezen. Heel gaaf zeg. Wat een zegenrijke tijd. Wauw. Goede reis verder en geniet van deze nieuwe periode. Veel zegen en liefs uit Veenendaal. Corinne
  3. Dangremond:
    31 maart 2018
    Fijn dat het zo goed gaat!
    Geniet van alle mooie dingen
    Groeten uit Rijssen.
  4. Peter Roos:
    1 april 2018
    Geloof, natuur, groei, sportief, genieten en zoveel andere woorden komen uit jullie mooie verhaal. Wat heerlijk. Voor nu: gezegende Paasdagen (maar onbekend hoe jullie die daar doorbrengen. Liefs
  5. Rosanne en Willem:
    8 april 2018
    Gaaf hoor, allemaal!! Leuk om jullie blogs te lezen:-) Veel zegen bij jullie outreach! Enne, we kijken er ook weer naar uit dat jullie onze kring weer compleet komen maken, hoor..;-)
  6. Mardien:
    15 april 2018
    Wat een mooie uitdaging gaan jullie aan.
    Een gezegende tijd op jullie nieuwe plek. 😘