The End... (or not?)

10 juli 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vanuit Kaapstad, met schitterend uitzicht op de Tafelberg en de Atlantische Oceaan, schrijven we dan deze laatste blog over ons ongelofelijk mooie avontuur van de afgelopen 6.5 maand. En dat is toch wel gek als het zo ver is, morgen is het einde van onze reis… Eerlijk gezegd zitten we dan hier ook met een dubbel gevoel. Blij om familie en vrienden weer te zien, maar ook teleurgesteld want we hebben het zóóóóó enorm goed gehad als gezin hier in Afrika. Maar er is een tijd van komen, en dus ook van gaan. En dus ook een tijd van terugkijken, evalueren, memoriseren, nadenken, vooruitkijken en blijven genieten.

Maar we zitten wel met een flinke uitdaging: 6.5 maand van huis, 10 weken lectures gevolgd, 7 weken outreach gedaan, op 43 verschillende plekken geslapen, 15.000km gereden, 190 uur in de auto gezeten, in 7 landen geweest, 7000 foto’s, ontelbaar veel mooie mensen ontmoet, ontelbaar veel herinneringen opgedaan… HOE vat je dit samen……?

Hoe kunnen we op papier samenvatten hoe ons ‘interne proces’ is geweest omtrent de essentie van ons geloof, omtrent bewuster te leven vanuit je overtuiging en welke gevolgen dit heeft voor ons gedrag. Hoe kunnen we kort verwoorden wat het voor ons betekent om een reflectie te zijn van wie God voor ons is? Alles wat we zouden opschrijven zou te kort doen, onvolledig zijn en waarschijnlijk veel vragen oproepen als we niet met elkaar hierover in gesprek zouden zijn en zo ons leven te delen. Hoe vertel je hoe het is om als gezin met 2 kids drie maanden te leven op ongeveer 10 vierkante meter? Hoe dankbaar je bent als je dit vergelijkt met de barre leefomstandigheden van de locale bevolking? Hoe schrijf je over wat het met je doet om te dienen in de community van Katutura en het Beautiful Kidz project? Over hoeveel energie je krijgt als je een kamp organiseert voor 270 kinderen en jongeren? Hoe kan Rosa kort verwoorden hoe het was om op twee Afrikaanse scholen te zijn? Om vriendjes en vriendinnetjes te hebben in Brazilië, Namibië en Zuid-Afrika?

Datzelfde geldt voor alle bijzondere ervaringen die we als gezin hebben doorgemaakt… Hoe het is om 190uur met z’n allen in een Jeep Cherokee 4x4 te rijden? Hoe het is om een luisterboek helemaal uit je hoofd mee te kunnen spreken… Hoe vertel je hoe het was om samen met de kids de zonsopgang en maansondergang in de vroege koude ochtend te zien vanuit een jaccuzi? Hoe breng je het over hoe indrukwekkend een sterrenhemel is zonder enige lichtvervuiling en hoe gróót de melkweg wel niet is? Hoe kun je laten voelen hoe het is om ‘alleen op de wereld te zijn’ in een zinderende woestijn of op een verlaten Cape Point? Hoeveel geluid het maakt als 165 biljoen liter water in een afgrond valt bij de Victoria Falls? Hoe het is om achter pinguins aan te rennen op het strand, om een grote boze olifant te hebben schoppen tegen je auto, om walvissen te zien springen in de zee, om een leeuw van 5 meter afstand te zien, om te surfen tussen dolfijnen?

Maar bovenal, hoe vertel je hoe het is om 6.5 maand als gezin bij elkaar te zijn? Hoe groot de zegen is als je zo intensief met je kinderen bezig bent! Hoe goed je een baby leert kennen als je van jongs af aan zo hecht met elkaar bent! Hoe sterk je huwelijk wordt als je 6.5 maand 24/7 bij elkaar bent!

Zoals we al eerder hebben geschreven was elke dag van de afgelopen maanden een avontuur en vol inspiratie. En dan is het nu tijd om naar huis te gaan: The End… of toch niet? Of is het tijd voor een nieuw seizoen in ons leven? We zien er in ieder geval naar uit om de inspiratie die we hebben opgedaan te delen met mensen om ons heen. Om niet alleen te dromen, maar om ideeën verder uit te denken en zo onze dromen te gaan leven, zoals we afgelopen maanden gedaan hebben.

Kortom, er is genoeg om over te delen, te praten, te discussiëren en te laten zien onder het genot van een kopje koffie, glaasje wijn of een lekkere hapje eten! Daar zien we naar uit!

1. Dangremond:
    10 juli 2018
    Chris en Marjolein wij hebben er van genoten !!!!
    Wat een belevenis !
    Goede reis naar Nederland!!!
    Hartelijke Groet, Jan en Gerda
  2. Arend en Ineke Koedijk:
    10 juli 2018
    Wat fantastisch omschreven weer, En ja wij zien er ook enorm naar uit om jullie weer in de armen te sluiten, wij kunnen bijna niet wachten!! Sterkte met het (Afscheid) van zuid Afrika
  3. René en Klazien G M:
    10 juli 2018
    Terugkijkend is jullie reis best wel omgevlogen. Jullie hebben ons geweldig in jullie belevenissen meegenomen. De blogs waren leuk te lezen, complimenten , maar elkaar met beeldverbinding kunnen spreken was helemaal geweldig. Voor jullie nu afhechten en afscheid nemen. Wij zien heel erg uit naar jullie aankomst op Schiphol. Voor de ontmoetingen met familie en vrienden zal het jullie straks aan gespreksstof niet ontbreken.
  4. Harry, Joni, Jari & Norah:
    10 juli 2018
    Hi family! Goede reis terug en wat hebben jullie veel beleefd! Herkent Rosa ons nog wel straks? ;-) Tot na de zomervakantie.
  5. Minka:
    10 juli 2018
    Chris en Marjolein, ws alweer met beide voeten in Nederland....wat heb ik genoten van jullie blog wat hebben jullie een mooie tijd gehad met elkaar en voor elkaar! Het zal wennen zijn in het gestructureerde Nederland. Veel succes met jullie beslissingen maar boven alles Gods Zegen en leiding.
    Gr Minka
  6. Oom Wim en tante Jannie:
    13 juli 2018
    Hartelijk dank voor jullie prachtige reislogger.
    Inmiddels weer in Veenendaal, wat zal het wennen zijn! Alle goeds gewenst,
    ook voor jullie toekomst plannen!
    Lieve groet!
  7. Corinne ooms:
    19 juli 2018
    Jullie zijn al weer een week in Nederland. Dat zal vast wennen zijn. Gods zegen en wijsheid bij jullie verdere plannen.
    X Corinne en gauw eens tot ziens